EGT Canada

View Original

S05R03 - EGT3 Sprint Silver - Monza

FR: C'est entre Turin et la fabuleuse ville de Venise en Italie, que l'on retrouve les pilotes des classes National et Silver sur le circuit de Monza pour la 3e ronde du championnat EGT3 Sprint Silver. Avec les deux premiers départs difficiles qu'ont connus les coureurs à Zandvroot et Barcelone, les pilotes devront rester concentrés pour le passage sans incident de la première chicane à l'extrémité de la longue ligne droite qui suit le départ. Contrôler la décélération des voitures GT3 en passant de la 6e à la première vitesse tout en gérant le trafic sur la piste est un art que tous devront maitriser pour éviter l'hécatombe.

Les pilotes devront démontrer qu'ils ont retenu les leçons apprises lors des départs précédents et contrôler l'adrénaline lorsqu'on abaissera le drapeau vert. Les coachs de EGT Canada mentionnent souvent qu'une course de 30 minutes ne se gagne pas au premier virage, surtout si un incident nous fait perdre de multiples positions, un message qui sera sans doute répété lors du briefing d'avant course.

EN: It is between Turin and the fabulous city of Venice in Italy, that we find the drivers of the National and Silver classes on the Monza circuit for the 3rd round of the EGT3 Sprint Silver championship. With the first two difficult starts experienced by the drivers at Zandvroot and Barcelona, ​​they will have to stay focused for the uneventful passage of the first chicane at the end of the long straight after the start. Controlling the deceleration of GT3 cars when going from 6th to first gear while managing the traffic on the track is an art that everyone will have to master to avoid the carnage.

The drivers will have to demonstrate that they have retained the lessons learned during the previous departures and control the adrenaline when the green flag drops. EGT Canada coaches often mention that a 30-minute race is not won at the first corner, especially if an incident causes us to lose multiple positions, a message that will no doubt be repeated during the pre-race briefing.

FR: Chez les Silver, Michael Formato, talonné de près à la première position au championnat par le très rapide Patrick Loranger, pourra-t-il conserver sa mince avance de 3 points, sachant que Miguel Dodge, pilote AM la saison dernière et Mathieu Collette se sont montrés extrêmement rapide et constant lors des essais et des courses amicales préliminaires. En classe National, François Lizotte devra sans cesse repousser les attaques de Tayler Clarke, Jessy Boisvert-Durand et la Porsche de Mathieu Bellavance pour conserver sa première place au championnat.

Les pilotes Nationals prennent la piste pour les 15 minutes de qualification qui leur sont dédiées. C'est Mathieu Prud'homme #166 qui inscrit le meilleur temps des qualifications et il partira en 7e position sur la grille, il sera suivi dans cette classe de Francis Theroux #913 et de François Lizotte #23, 13e au départ. Les pilotes Silver prennent la piste et Miguel Dodge #201 sur BMW balaye le plateau avec un superbe 1,48.090. Miguel, un des pilotes ultra rapides en AM à la dernière saison et qui a terminé 3e au championnat, a dominé cette qualification ce soir. Il est suivi de Roger Beauregard #333 et de Gabriel Savoie #97. Malheureusement, Savoie devra partir des puits puisqu'il n'est pas apparu sur la grille avant le départ, il aura sans doute oublié d'enclencher la procédure de départ. Yohann Morency #194 va donc prendre sa place sur la grille.

EN: Among the Silvers, Michael Formato, closely followed in the first position in the championship by the very fast Patrick Loranger, will he be able to maintain his slim 3-point lead, knowing that Miguel Dodge, coming form the AM class during last season and Mathieu Collette are shown to be extremely fast and consistent during practice and the preliminary friendly races. In the National class, François Lizotte will have to constantly repel the attacks of Tayler Clarke, Jessy Boisvert-Durand and Mathieu Bellavance's Porsche to keep his first place in the championship.

The National drivers take to the track for the 15 minutes of qualification which are dedicated to them. Mathieu Prud'homme #166 set the fastest time in qualifying and he will start in 7th position on the grid, he will be followed in this class by Francis Theroux #913 and François Lizotte #23, 13th at the start. The Silver drivers take to the track and Miguel Dodge #201 on BMW sweeps the field with a superb 1,48.090. Miguel, one of the ultra-fast drivers in AM last season and who finished 3rd in the championship, dominated this qualifying this evening. He is followed by Roger Beauregard #333 and Gabriel Savoie #97. Unfortunately, Savoie will have to start from the pits since he did not appear on the grid before the start, he did probably have forgotten the start procedure. Yohann Morency #194 will therefore take his place on the grid.

FR: Le voyants verts s'allument, excellent départ pour Dodge qui creuse l'écart rapidement alors que tous les pilotes démontrent un excellent contrôle et passent la chicane sans incident. Au 2e tour, Morency et Beauregard se touchent, Morency perd six positions, cet incident devra être revu et évalué par les commissaires. Mathieu Collette #555 frappe le mur à la fin du 2e tour, lui qui était qualifié en 5e position, sa course semble définitivement compromise. Si la chicane n'a pas causé de problème au départ, plusieurs petits incidents marquent les tours suivants. Après quatre tours, Dodge, qui a déjà à son actif le tour le plus rapide, possède sept secondes d'avance sur la 2e place de Beauregard. Pour la 12e position, Anthony Baker #186, Olivier Maheu #92 et Morency se mènent une chaude lutte avec 19 minutes à faire. Au 6e tour, Savoie exécute un superbe dépassement sur Steven Pacheco #81. Pour les positions 13 à 18, six bolides McLaren se suivent à moins d'une demie seconde: Claude Durette #555, Jessy Boisvert-Durand #186, Yohann Morency, Jean-Philippe Tremblay #2, Patrick Loranger #277 et Jeremy Schneider #67, c'est chaud!

Avec 10 minutes à faire, Michael Formato #200 prend la 2e position à Beauregard qui lui est suivi par Francis Théroux, premier pilote National en course. La BMW de Beauregard est impliquée dans un incident au 11e tour et il se retrouve malheureusement en 15e position. Il faut souligner l'excellente remontée de Gabriel Savoie, partie des puits en 36 position, il remonte avec huit minutes à faire à la 19e place, il terminera en 17e position. Il reste cinq minutes et Guy Lavoie #40 bataille fermement avec Morency, Hajrudin Balic #32 et Olivier Maheu #92 pour une place dans le top 10. Le drapeau à damier tombe après 17 tours et Dodge croise la ligne avec plus de neuf secondes d'avance sur Michael Formato. Francis Théroux, un pilote National, complète le podium de cette superbe course.

Pour Miguel Dodge, c'est la soirée de rêve qu'il attendait depuis longtemps : meilleur temps en qualification, meilleur tour en course et une victoire incontestée, il a survolé cette épreuve. Toutes ces heures de pratique auront valu la peine ce soir, Bravo Miguel !

On se revoit à Misano, le 9 mars prochain, pour la 4e manche du championnat.

EN: The green lights came on, an excellent start for Dodge which widened the gap quickly as all the drivers showed excellent control and passed the chicane without incident. On the 2nd lap, Morency and Beauregard touch each other, Morency loses six positions, this incident will have to be reviewed and evaluated by the marshals. Mathieu Collette #555 hits the wall at the end of the 2nd lap, he who was qualified in 5th position, his race seems definitely compromised. If the chicane did not cause any problems at the start, several small incidents mark the following laps. After four laps, Dodge, which already has the fastest lap to its credit, is seven seconds ahead of 2nd place Beauregard. For 12th position, Anthony Baker #186, Olivier Maheu #92 and Morency are waging a fierce battle with 19 minutes to go. On lap six, Savoie made a superb overtake on Steven Pacheco #81. For positions 13 to 18, six McLaren cars follow each other within half a second: Claude Durette #555, Jessy Boisvert-Durand #186, Yohann Morency, Jean-Philippe Tremblay #2, Patrick Loranger #277 and Jeremy Schneider #67 it’s hot!

With 10 minutes to go, Michael Formato #200 took 2nd position at Beauregard, followed by Francis Théroux, the first National driver in the race. Beauregard's BMW was involved in an incident on lap 11 and he unfortunately found himself in 15th position. It is necessary to underline the excellent comeback of Gabriel Savoie, started from the pits in 36th position, he comes back with eight minutes to go in 19th place, he will finish in 17th position. Five minutes remain and Guy Lavoie #40 battles firmly with Morency, Hajrudin Balic #32 and Olivier Maheu #92 for a place in the top 10. The checkered flag falls after 17 laps and Dodge crosses the line with more than nine seconds left ahead of Michael Formato. Francis Théroux, a National driver, completed the podium of this superb race.

For Miguel Dodge, it was the dream evening he had been waiting for for a long time: best time in qualifying, fastest lap in the race and an undisputed victory! All these hours of practice will have been worth it this evening, Bravo Miguel!

See you again in Misano, on March 9th, for the 4th round of the championship.

See this gallery in the original post